OKTrends om varför man inte bör betala på dejtingsajter

Den 7 april 2010 skrev en av grundarna till dejtingsajten OKCupid, Christian Rudder, en legendarisk bloggpost på den lika så legendariska bloggen OKTrends om varför man inte bör betala för premiumdejtingsajter*. När OKCupid ett år senare köptes av IAC/InterActiveCorp (som bl.a. äger Match.com) så togs denna bloggpost bort (enligt uppgift ”frivilligt”…) från bloggen, men för att den inte ska försvinna helt från webben så har vi här nedan sparat ner en bildversion som du kan läsa än idag :)

* Med en premiumsajt så menar vi dejtingtjänster vars modell är att det inte alls går att ta kontakt med andra medlemmar utan att betala. Det är nästan alltid gratis att registrera sig och ibland kan man skicka en flört, men det är helt omöjligt att faktiskt komma ut på riktiga dejter utan att betala. Stora premiumsajter i Sverige är t.ex. Match.com, Mötesplatsen och eDarling. 

Christian Rudder, med en bakgrund inom matematisk statistik, räknar fram att endast cirka 1 på 30 av alla medlemmar på premiumsajter som eHarmony eller Match.com är medlemmar som är aktiva och kan läsa ditt meddelande. Resterande medlemmar är sedan länge döda eller betalar ej, dock så används dessa aktivt för att konvertera nya medlemmar till att betala. Detta gör att det blir väldigt svårt att komma i kontakt med någon. Än värre blir det om du är man. Män har traditionellt det lite svårare att få svar på dejtingsajter. Statistik från OKCupid visar att en man i snitt kan förvänta sig att få svar på ungefär 30% av sina meddelanden. Detta gäller dock bara om medlemmarna faktiskt är aktiva och kan svara. Om bara 1/30 kan svara så blir det så pass få svar som 1 på 100 meddelanden, vilket i sin tur ger upphov till vad han kallar ”The Desperation feedback loop”. I brist på svar så börjar männen mejla allt fler och allt mindre passande kvinnor allt mer opersonliga mejl, vilket i sin tur leder till att de får ännu färre svar och de kvinnor som får alla mejl tröttnar och slutar att läsa sina mejl… En negativ spiral.

 

OKTrends "Why you should never pay for online dating"

OKTrends artikel ”Why you should never pay for online dating”

 

Förtydligande: Vi på Dejtingkollen har verkligen inget emot att dejtingsajter tar betalt, tvärtom anser vi att en bra tjänst kräver att man kan ta betalt på ett eller annat sätt. Att som Happy Pancake hävda att dejta ska vara gratis är bara löjligt. I själva verket så säljer du de sina medlemmar till annonsörer, vilket är en form av kostnad för medlemmarna. Däremot så kan det få lite oönskade effekter om man bygger betalmodellen på det sätt som många av de stora premiumsajterna har gjort. Denna konstruktion är vi, liksom Christian ovan, skeptiska till.

Dejtingkollen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.